فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَن یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ محمد/35
پس سستی نورزید،تا به سازش دعوت کنید،با اینکه شما برترید و خداوند با شماست و هرگز چیزی از (پاداش) اعمالتان کم نمی کند.
وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها انفال/61
و اگر دشمن آغوش خود را برای صلح باز کرد،شما نیز بال خود را بگشایید و پیشنهاد صلح را بپذیرید.
شاید در نگاه اول به نظر برسه که این آیات همدیگرو نقض می کنن.
و یا این سوال پیش بیاد ک بالاخره چی کار کنیم؟تکلیف ما عمل به کدوم آیه هست؟
اما با ی کم دقت مشخص میشه ک هر کدوم از این دو آیه،اشاره ب جنبه های متفاوتی دارن.
:
سازش بر اساس ترس و سستی و رعب زدگی رو ناپسند می دونه.ک اتفاقن آرزو و علاقه دشمنان هم هست.
چنان ک در آیه 9 سوره قلم هم اومده:
وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ
ایشان دوست میدارند که نرمش و سازش نشان دهی ، تا آنان هم نرمش و سازش کنند،
( بدین امید که برخی از فرمانهای خدا را به خاطر آنان ترک کنی ، و در بعضی از مسائل با ایشان همگام و همآهنگ شوی ) .
اما مدارا از موضع قدرت و ترحم بر ضعیف،پسندیدست.
اسلام میگه شما باید از نظر روحیه و امکانات و قدرت در مرحله عالی باشید.اون موقع اگه دشمن تقاضای صلح کرد،بپذیرید.
گلابی نوشت:
تلخیص از تفسیر نور